Welkom op de officiele homepage van Stichting De Locomotor

Stichting De Locomotor


Het doel van het restauratie-project is om deze locomotor weer in een zo origineel mogelijke staat terug te brengen. Het is helaas niet mogelijk om de originele (72pk) dieselmotor van Ganz-Jendrassik (GT 4x150) in te bouwen dus is er besloten de huidige dieselmotor van Stork te behouden. De diesel-electrische overbrenging en aandrijving zijn gelukkig nog steeds origineel en deze zullen dan ook in z’n geheel grondig worden opgeknapt.

Kijk naar de onderstaande foto's voor de vorderingen.


Locomotor 210 bij aankomst in Watergraafsmeer
Datum: 06 dec. 2005 - Foto: Ron C. van de Roer



Eerst werden de gaten die er toen nog niet in zaten dicht gemaakt.
Datum: 26 feb. 2006 - Foto: Kees Iking



Zo ook de gaten voor de doorgaande treinleiding.
Datum: 26 feb. 2006 - Foto: Kees Iking



De motorhuif krijgt weer haar oude luiken terug. Daarvoor moesten de openingen ingekort worden.
Datum: 25 juni 2006 - Foto: Kees Iking



De jaloezieën voor de extra koeling van de motor zullen worden vervangen door een rolgordijn.
Datum: 25 juni 2006 - Foto: Kees Iking



Diverse onderdelen voor het rolgordijn.
Datum: 25 juni 2006 - Foto: Kees Ikingr



Boven op de motorhuif is een opening aangebracht voor de lucht inlaat (ventilatie) van de generator
Datum: 23 augustus 2006 - Foto: Kees Mooij



De motorhuif terug van de straler.
Datum: 20 oktober 2006 - Foto: Kees Mooij



Ook de batterij-kast is bij de straler geweest
Datum: 20 oktober 2006 - Foto: Kees Mooij



De motorhuif in de olijfgroene kleur. Let eens op het deksel van de luchtinlaat.
Datum: 12 november 2006 - Foto: Kees Mooij



De motorhuif op de locomotor 210.
Datum: 12 november 2006 - Foto: Kees Mooij



De buffers en bufferplaat in de grondverf.
Datum: 17 december 2006 - Foto: Kees Iking



Het rolgordijn wordt geplaatst.
Datum: 17 december 2006 - Foto: Kees Iking



Links een hendel om het rolgordijn te laten zakken en op te halen.
Datum: 17 december 2006 - Foto: Kees Iking









De Sik 210 in een winterse sneeuwbui.
Datum: 8 februari 2007 - Foto: Kees Mooij



Door een schenking van de Museum Buurt Spoorwegen zijn we in het bezit gekomen van deze twee fabrieksplaten.
We zijn er heel blij mee.
Datum: 2 oktober 2010 - Foto: Kees Mooij




De dieselmotor wordt door stichting 162 in Diemen gereviseerd waar we enorm dankbaar voor zijn!
Voor meer info over deze stichting, klik op deze
link
Motor zal met frame uit de sik worden verwijderd. Om gewicht te besparen word de generator dat ook op het frame zit, verwijderd.
Dat ging zeer moeizaam want de moeren op de bouten zaten muurvast.
Datum: 27 april 2013 - Foto: Kees Mooij



Met hydraulische krikken komt het frame met dieselmotor los van de sik.
Datum: 27 april 2013 - Foto: Kees Mooij



Sik 210 zonder motor, een vreemd gezicht.
Datum: 4 mei 2013 - Foto: Kees Mooij



Dak wordt flink ontroest en in de grondverf gezet.
Datum: 31 augusutus 2013 - Foto: Kees Mooij



Bodemplaat eveneens ontroest en in de grondverf gezet.
Datum: 22 september 2013 - Foto: Kees Mooij



Motorblok en onderdelen worden met een hoge drukreiniger schoongespoten.
Datum: 8 juni 2013 - Foto: Frank Geurts



Na stralen bij straalbedrijf Willem Schouten in Den Helder ziet de motor er weer als nieuw uit.
Wat een plaatje.
Datum: 14 december 2013 - Foto: Marc Raaphorst



Cabine wordt flink onderhanden genomen. Eerst ontroesten, plamuren, in de grondverf
zetten en uiteindelijk in de juiste kleuren schilderen.
Datum: 19 april 2014 - Foto: Kees Iking



De gaten zijn geboord voor de nummer- en fabrieksplaten.
Datum: 19 april 2014 - Foto: Kees Iking



Het dak had tijdelijk een mooi opvallend oranje kleurtje maar moest het van zwart verliezen.
Datum: 17 mei 2014 - Foto: Kees Mooij



Achterzijde cabine en bufferplaat na grondig schuren en plamuren in de grondverf gezet.
Datum: 26 juni 2014 - Foto: Kees Iking



Zijkant cabine inmiddels ook in de grondverf. De vorderingen zijn goed waarneembaar.
Datum: 09 augustus 2014 - Foto: Kees Mooij



Cabine geschilderd in de olijf-groene kleur en onderstel (frameplaten) zwart.
Datum: 23 augustus 2014 - Foto: Kees Iking



Op de achterwand binnen de cabine bevindt zich een inventarislijst en een opbergbakje voor de
schermplaten. Bij het monteren is de achterzijde al zwart geschilderd want de hele binnenzijde
van de cabine wordt zoals het oorspornkelijk was, zwart.
Datum: 24 augustus 2014 - Foto: Kees Mooij



Buffers zijn gedemonteerd zodat de plaats waar de buffers hebben gezeten flink aangepakt
kan worden. De buffers ziet u linksachter op een pallet.
Datum: 12 september 2014 - Foto: Kees Mooij



De buffers zijn grondig ontroest en kunnen in de grondverf gezet worden.
Datum: 12 september 2014 - Foto: Kees Mooij



Bufferplaat voorzien van een dieprode kleur en voorzijde cabine is olijf-groen geschilderd.
Datum: 13 september 2014 - Foto: Kees Iking



De buffers zijn weer gemonteerd op de bufferplaat en kunnen zwart geschilderd worden.
Datum: 14 september 2014 - Foto: Kees Mooij



De frameplaten verder in de grondverf gezet. Gewichts- en voetrem zijn inmiddels verwijderd.
De buffers zijn zwart geschilderd.
Datum: 27 september 2014 - Foto: Kees Iking



De 210 wordt steeds mooier.
Datum: 05 oktober 2014 - Foto: Kees Mooij



Uiteraard wordt de binnenzijde motorhuif ook grondig aangepakt.
Datum: 15 november 2014 - Foto: Kees Mooij



De voorbereidingen voor de komst van de dieselmotor zijn inmiddels gestart.
Op de twee rubberen stroken komt het frame met dieselmotor en generator.
Datum: 15 november 2014 - Foto: Kees Mooij



Maar liefst 32 bevestigingsbouten en moeren van het motorframe zijn gestraald
en in de grondverf gezet.
Datum: 03 januari 2015 - Foto: Kees Mooij



Handpomp om de brandstoftank te vullen is grondig gereviseerd en zwart geschilderd.
De handgreep is geschuurd en gelakt.
Datum: 10 januari 2015 - Foto: Kees Mooij



Op de apparatenkast in de cabine zit een geheel nieuw gemaakte meterpaneel zoals het oorspronkelijk was.
Datum: 01 maart 2015 - Foto: Kees Mooij



De treeplankhouders zijn op de sik gemonteerd. De treeplanken zullen van hout zijn.
Datum: 14 maart 2015 2015 - Foto: Kees Mooij



Op vrijdag 27 maart kwam de dieselmotor terug om herenigd te worden met de sik 210.
Datum: 27 maart 2015 - Foto: Kees Mooij



Wat een mooi gezicht om de 210 met de prachtig gereviseerde dieselmotor te zien.
Datum: 27 maart 2015 - Foto: Kees Mooij



Dan volgt een zware klus om het frame aan de bodemplaat van de sik vast te maken.
Datum: 28 maart 2015 - Foto: Kees Iking



Dat moest met twee man gebeuren.
Datum: 28 maart 2015 - Foto: Kees Iking



Brandstoftank na stralen en schilderen weer op zijn vertrouwde plek hoog boven in de cabine.
Alles in de cabine is al aardig zwart geworden.
Datum: 11 april 2015 - Foto: Kees Mooij



Om de veerpakketten aan te pakken moest de sik opgekrikt worden.
Datum: 25 april 2015 - Foto: Kees Mooij



De veerpakketten na stralen meteen in de grondverf gezet.
Datum: 25 april 2015 - Foto: Kees Mooij



Eenmaal terug op de 210 is de veerpakket in het zwart geverfd. De aspotten zullen snel volgen.
Datum: 16 mei 2015 - Foto: Kees Mooij



Na grondig te zijn ontroest, worden de aspotten in de grondverf gezet.
Datum: 24 mei 2015 - Foto: Kees Mooij



Eenmaal goed droog worden de aspotten en nog een deel van de bladveren zwart geverfd.
Datum: 24 mei 2015 - Foto: Kees Mooij



Laatste stukje onderkant dak na grondig ontroesten in de grondverf gezet.
Datum: 6 juni 2015 - Foto: Kees Iking



De aspotten en bladveren zijn gereed.
Datum: 13 juni 2015 - Foto: Kees Mooij



Bedieningshandels in de cabine in de grondverf. Bovenste de rijhandel en onderste de rijrichtinghandel.
Datum: 12 juli 2015 - Foto: Kees Mooij



Onderzijde dak is zwart geverfd.
Datum: 25 juli 2015 - Foto: Kees Mooij



De twee grote rem-assen worden verwijderd om schoongemaakt, geschuurd en geverfd te worden.
Datum: 25 juli 2015 - Foto: Kees Iking



Hiervoor wordt een heftruck gebruikt!
Datum: 25 juli 2015 - Foto: Kees Iking


De assen zijn gereinigd...
Datum: 15 augustus 2015 - Foto: Kees Iking



en kunnen weer terug in de sik geplaatst worden.
Datum: 15 augustus 2015 - Foto: Kees Iking



Eenmaal op hun plaats worden de assen in de grondverf gezet.
Datum: 15 augustus 2015 - Foto: Kees Iking



De brandstofleidingen met afsluitkranen en peilglas zijn inmiddels ook gemonteerd.
Datum: 29 augustus 2015 - Foto: Kees Mooij



De schuiframen zijn grondig geschuurd en in de lak gezet.
Datum: 29 augustus 2015 - Foto: Kees Mooij



Na de rem-assen volgen de remstangen. Eenmaal uit de sik worden ze grondig gereinigd.
Datum: 29 augustus 2015 - Foto: Kees Mooij



Kleine onderdelen van het mechanische remwerk zijn gestraald en kunnen in de grondverf.
Datum: 25 september 2015 - Foto: Kees Mooij



Kabels worden voorzien van nieuwe kabelschoentjes.
Datum: 26 september 2015 - Foto: Kees Mooij



De verbindingsstang van de voorste remblokken grondig gereinigd en voorzien van grondverf.
Datum: 3 oktober 2015 - Foto: Kees Iking



Op de huif zijn de klemmen geplaatst voor het vergrendelen van de luiken in openstaande positie.
Datum: 17 oktober 2015 - Foto: Kees Mooij



Rem-assen zijn in het zwart geverfd. Het remwerk kan nu verder worden gemonteerd.
Datum: 18 oktober 2015 - Foto: Kees Mooij



Er worden voorbereidingen getroffen voor het uitlijnen van de generator.
Datum: 31 oktober 2015 - Foto: Kees Iking



Daarvoor moet de generator losgemaakt en gelicht worden.
Datum: 31 oktober 2015 - Foto: Kees Mooij



De lamellen van de generator worden voorzichtig schoongemaakt zodat ze weer koperkleurig worden.
Datum: 4 november 2015 - Foto: Kees Mooij



Alle pennen van het remwerk zijn na schoonmaken en in vet gezet terug geplaatst.
De tijdelijke tyraps zullen snel plaatsmaken voor splitpennen.
Datum: 14 november 2015 - Foto: Kees Mooij



De flexibele koppeling zit weer tussen de generator en dieselmotor.
Datum: 12 december 2015 - Foto: Kees Mooij



De generator is daarna uitgelijnd.
Datum: 12 december 2015 - Foto: Kees Mooij



Voet- en gewichtsrem kunnen na montage remstangen weer worden gemonteerd.
Datum: 19 december 2015 - Foto: Kees Mooij



Voet- en gewichtsrem zitten weer op hun plaats.
Datum: 19 december 2015 - Foto: Kees Mooij



Dankzij de gaten in de frameplaten kunnen de laatste splitpennen van het remwerk worden bevestigd.
Nu nog enkel het remwerk afstellen d.m.v. de remverstellers voor- en achterzijde.
Datum: 19 december 2015 - Foto: Kees Mooij



Diverse bevestigingen van de kabels zoals bijvoorbeeld deze startkabelhouder zijn grondig schoongemaakt.
Datum: 19 december 2015 - Foto: Kees Mooij



Zie het resultaat. Zo goed als nieuw!
Datum: 19 december 2015 - Foto: Kees Mooij



Cabineverlichting is aangesloten.
Datum: 24 december 2015 - Foto: Kees Mooij



Bij het afstellen van het remwerk kwamen we tot de ontdekking dat de achterste remversteller niet soepeltjes ging.
Na wat moeite werd het geheel gedemonteerd en werd de boel weer gangbaar gemaakt.
Datum: 16 januari 2016 - Foto: Kees Mooij



Er zijn nieuwe gaten geboord voor de beugel om hierin de luchtfles voor de typhoon te plaatsen.
Datum: 24 januari 2016 - Foto: Kees Mooij



De deksels van de tractiemotoren zijn geschilderd en aan de binnenkant voorzien van niet geleidende lak.
Datum: 24 januari 2016 - Foto: Kees Mooij



Ook de lamellen van de tractiemotoren worden voorzichtig schoongemaakt.
Datum: 23 januari 20165 - Foto: Kees Mooij



De afdichtingsluik/deksel van de generator is geverfd.
Datum: 24 januari 2016 - Foto: Kees Mooij



Inmiddels zijn we ook begonnen met het bepalen van de gaten voor de automatische koppeling.
Datum: 13 februari 2016 - Foto: Kees Mooij



De halfronde beugel met houten blok voor de luchtfles voor de typhoon is geplaatst.
Datum: 20 februari 2016 - Foto: Kees Mooij



De voetplaat waarop de motorhuif staat is gereinigd, ontvet en zwart geschilderd.
Datum: 27 februari 2016 - Foto: Kees Mooij



Ook de onderkant van de motorhuif is (zwart) bijgewerkt.
Datum: 27 februari 2016 - Foto: Kees Mooij



De handvaten van de schuiframen hadden in het verleden een ronde vorm.
Later waren alleen de hoeken afgeschuind. De handgrepen zijn gestraald en in de verf gezet.
Datum: 27 februari 2016 - Foto: Kees Mooij



Op het dak is de bediening van de typhoon geplaatst en aangesloten op de leiding in de cabine.
Datum: 27 februari 2016 - Foto: Kees Mooij



Plaatsing van rubberen strips tussen voetplaat en motorhuif.
Datum: 12 maart 2016 - Foto: Kees Mooij



Definitieve plaatsing van de motorhuif.
Datum: 12 maart 2016 - Foto: Kees Mooij



Het regeltoestel is aangesloten. Links van het toestel de oliedruk(mano)meter en rechts
de luchtdruk(mano)meter voor de typhoon.
Datum: 19 maart 2016 - Foto: Kees Mooij



Het aansluiten van de regulateurstang tussen de motor en cabine was een lastig en tijdrovend klusje.
Datum: 19 maart 2016 - Foto: Kees Mooij



Bovenste is de rijhandel waaraan de regulateurstang is verbonden.
Rijhandel kan binnen en buiten bediend worden.
Datum: 19 maart 2016 - Foto: Kees Mooij



Nu de huif er definitief op staat kan de uitlaat aangesloten worden. Tussen de aansluiting van
de huif en de uitlaat van de motor is hittebestendige pakking geplaatst.
Datum: 19 maart 2016 - Foto: Kees Mooij



Het hout voor de treeplanken, mogelijk gemaakt door Stichting Holland Spoor is binnen.
Datum: 19 maart 2016 - Foto: Kees Mooij



Eens kijken hoe dat er uit ziet. Mooi hoor.
Datum: 26 maart 2016 - Foto: Kees Mooij



De planken worden in de grondverf gezet om vervolgens zwart geschilderd te worden.
Datum: 9 april 2016 - Foto: Kees Mooij



Nieuwe (start)accu's worden opgeladen in de batterijenkist achterop de sik.
Vergeleken met vroeger zijn de accu's stukken kleiner geworden!
Datum: 16 april 2016 - Foto: Kees Mooij



Op de dag dat we een poging zullen wagen om de sik op eigen kracht te laten rijden kregen we
hulp van vrijwilligers van stichting 162. Bij het aftanken ging het helaas mis. Op sommige
plekken ging het lekken waaronder bij de tank.
Datum: 23 april 2016 - Foto: Frank Geurts



Brandstoftank is gedemonteerd om de lekkages aan te pakken.
Datum: 23 april 2016 - Foto: Frank Geurts



Na wederom tanken kunnen we een poging wagen om de dieselmotor te starten.
Datum: 23 april 2016 - Foto: Kees Iking



Na een paar pogingen en het vervangen van een brandstofniveaubeveiliging begint de dieselmotor
na wat gepruttel heel netjes te lopen. Blije gezichten, gejuig en applaus van de aanwezigen!!
Datum: 23 april 2016 - Foto: Kees Mooij



De elektrameters op het meterpaneel in de cabine doen netjes hun werk.
Datum: 23 april 2016 - Foto: Kees Mooij



Op de ampèremeter was te zien dat de batterijen eerst aan het ontladen was en nu gaat laden.
Dat betekent dat het regeltoestel ook zijn werk goed doet.
Datum: 23 april 2016 - Foto: Kees Mooij



Naast de ampèremeter geeft de voltmeter de juiste spanning van de batterijen.
Datum: 23 april 2016 - Foto: Kees Mooij



Ondertussen worden de treeplanken defintief gemonteerd.
Datum: 23 april 2016 - Foto: Frank Geurts



Eindelijk heeft de sik haar houten treeplanken terug zoals oorspronkelijk bij aflevering in 1934.
Datum: 23 april 2016 - Foto: Kees Mooij



Het grote moment is genaderd. Zal de sik op eigen kracht gaan rijden? De remmen worden gelost!
Datum: 23 april 2016 - Foto: Kees Iking



En ja hoor. De sik komt na 15 jaar in beweging. Blije gezichten, gejuig en applaus!!!
Ook voor de geweldige bijdrage van de vrijwilligers van stichting 162!!
Datum: 23 april 2016 - Foto: Kees Mooij



De 210 zal worden voorzien van een automatische koppeling.
Dit zijn gladde bouten voor het bevestigen van de bedieningshandels.
Datum: 30 juli 2016 - Foto: Kees Mooij



Bevestigingsbeugels op een hoeksteun voor de bedieningshandels (zie hieronder).
Deze hoeksteunen zitten boven de vier veerpakketten!
Datum: 01 oktober 2016 - Foto: Kees Mooij



En dit zijn de bedieningshandels, netjes gestraald om in de grondverf gezet te worden.
Datum: 8 oktober 2016 - Foto: Kees Mooij



Eenmaal gemonteerd zal het er zo uitzien.!!
Datum: 1 oktober 2016 - Foto: Kees Mooij



De hoeksteun op zijn plaats boven de veerpakketten.
Datum: 9 oktober 2016 - Foto: Kees Mooij



Na lang zoeken hebben we een geschikte typhoon gevonden.
Hier nog in een kale schoongemaakte toestand.
Datum: 29 oktober 2016 - Foto: Kees Mooij



Eenmaal in de zwarte lak even op het dak van de sik geplaatst om te zien hoe dat er uit ziet.
Wel grappig, zo'n grote toeter!
Datum: 29 oktober 2016 - Foto: Kees Mooij



Bijna alle onderdelen van de automatische koppeling worden gemaakt van oud-ijzer.
Met een mal van karton worden de onderdelen uitgeslepen.
Datum: 17 februari 2017 - Foto: Kees Mooij



Diverse beugels t.b.v. ophanging automatische koppelingen. Het boren van de gaten vergt veel tijd.
Datum: 17 februari 2017 - Foto: Kees Mooij



4 stuks beugels waarvan de gaten nog geboord moeten worden.
Datum: 18 februari 2017 - Foto: Kees Mooij



Na het aftekenen voor het boren van de gaten op de bufferplaten kan het boren beginnen.!!
Datum: 18 maart 2017 - Foto: Kees Mooij



Datum: 18 maart 2017 - Foto: Pieter van Ree



Dat het goed uitgemeten was bleek wel bij het eerste gat. Bij het voorboren was aan de
achterkant te zien dat de boor precies in het oude gat uit kwam.
Datum: 18 maart 2017 - Foto: Kees Mooij



Bij andere gaten bleek er een propijzer in geslagen te zijn die uiteindelijk los kwam.
Datum: 18 maart 2017 - Foto: Kees Mooij



Dit zijn twee geleiders van de zwengel en hieronder de zwengel zelf waarmee de koppeling
omhoog gedraaid kan worden. Deze komen op de accubak en op de huif.
Datum: 18 maart 2017 - Foto: Kees Mooij



Datum: 18 maart 2017 - Foto: Kees Mooij



Vier staanders zijn voorzien van de bevestigingshoekstrippen zodat ze op de bufferplaat
bevestigd kunnen worden.
Datum: 20 maart 2017 - Foto: Kees Mooij



De staanders van de vorige foto komen naast de trekhaak, zie de drie verticale gaten.
Datum: Foto: Kees Mooij



De trekhaken en geleiders moesten worden verwijderd om daaronder te kunnen boren.
Datum: 1 april 2017 - Foto: Kees Mooij



Met een tekening op maat werden de boorgaten bepaald.
Datum: 1 april 2017 - Foto: Kees Mooij



Datum: 4 april 2017 - Foto: Kees Mooij



Het boren van de gaten was een moeizaam en tijdrovend werkje. En dat tweemaal!!
Datum: 25 april 2017 - Foto: Kees Mooij



De beugels werden even op de sik geplaatst om te kijken of alles past. Wat een leuk gezicht.
Datum: 25 april 2017 - Foto: Kees Mooij



Wordt vervolgd!

Voor meer informatie over de locomotor 210, klik hier!


Heeft u vragen of opmerkingen over het restauratieproject of wil u als vrijwilliger meewerken, laat het ons weten. Klik daarvoor hier!

Terug naar boven