Welkom op de officiele homepage van Stichting De Locomotor

Stichting De Locomotor


Het doel is om deze oersik weer in een zo origineel mogelijke staat terug te brengen zoals deze in 1931 door Werkspoor aan de NS is afgeleverd.
Het is helaas niet mogelijk om de originele (50pk) benzinemotor van Kämper in te bouwen dus is er besloten de aanwezige dieselmotor van General Motors te behouden. De mechanische overbrenging en aandrijving zijn gelukkig nog steeds origineel en deze zullen dan ook in z’n geheel grondig worden opgeknapt.
Dat kunnen we echter niet zeggen van de constructie, bestaande uit het onderstel (frame-, voet- en bufferplaten), cabine en motorkast. Deze zijn dusdanig gewijzigd dat het erg veel tijd en geld gaat kosten om dit weer op te knappen. Het door Spoorijzer N.V. te Delft verbouwde en tot nu toe onbekende frame wat vanaf 1986 tot 1999 zijn tijd doorbracht in het avonturenpark Hellendoorn is hierna naar de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij R.T.M. Ouddorp gegaan.
Hier zijn o.a. de motor, versnellingsbak en de wielen er afgehaald t.b.v. hun “Sik” M1651 Puttershoek. Deze loc is een voormalige NS Oersik en omgebouwd naar een spoorbreedte van 1067mm.
Oorspronkelijk zou het frame als speelobject worden gebruikt te Port Zélande maar dit ging niet door. Hierna is het frame bij de SGB terechtgekomen en omdat de staat van dit frame veel beter is zal dit de basis worden van de “nieuwe” locomotor 122. Gekozen is voor dit nummer omdat bijna alle onderdelen van de originele 122 overgezet gaan worden.

Kijk naar de onderstaande foto's voor de vorderingen.


Zo vonden we de oersik in Belgie terug.
Datum: ? - Foto: SDL



De dieselmotor in proefstand.
Datum: 16 augustus 2003 - Foto: Kees Iking



Schoonspuiten van de wielassen met een stoomcleaner.
Datum: 18 oktober 2003 - Foto: Kees Iking



De wielassen worden onder de oersik gereden.
Datum: 15 mei 2004 - Foto: Kees Iking



Schuren en plamuren van het frame.
Datum: 28 mei 2004 - Foto: Kees Iking



De eerste laklaag.
Datum: 28 mei 2004 - Foto: Kees Iking



Mooi strak in de plamuur en verf.
Datum: 02 april 2005 - Foto: Kees Iking



Opnieuw boren van de gaten in de bufferplaten.
Datum: 25 maart 2006 - Foto: Kees Iking



De buffers worden op de oersik gemonteerd.
Datum: 25 mei 2006 - Foto: Kees Iking



De oersik heeft weer haar buffers.
Datum: 25 mei 2006 - Foto: Kees Iking



We zijn momenteel druk bezig met het remwerk.
Datum: 17 juni 2006 - Foto: Loek Blaset



Het remwerk wordt momenteel losjes in de oersik gemonteerd.
Datum: 18 november 2006 - Foto: Kees Iking



Inventariseren van het remwerk. Nagenoeg alles is aanwezig
Datum: 25 mei 2006 - Foto: Kees Iking



De uiteinden van de remvleugels zijn vernieuwd en worden er op gelast.
Datum: 7 april 2007 - Foto: Kees Iking



Resultaat van een uiteinde van de remvleugel (1)
Datum: 7 april 2007 - Foto: Kees Iking



Resultaat van een uiteinde van de remvleugel (2)
Datum: 7 april 2007 - Foto: Kees Iking



Dit is een nokbout van de sluitstukken. Ze zullen allemaal vervangen worden
Datum: 27 okt 2007 - Foto: Kees Iking


>
Sommige nokbouten moeten worden uitgeboord.
Datum: 27 okt 2007 - Foto: Kees Iking



De nieuwe nokbouten zijn binnen
Datum: 08 maart 2008 - Foto: Kees Iking



Het ruimen van de gaten in de remblokhouders ivm nieuwe tapbouten
Datum: 01 nov 2008 - Foto: Kees Iking



Ondertussen is de schakelkast ook gedemonteerd
Datum: 01 nov 2008 - Foto: Kees Iking



Sommige onderdelen van de schakelkast.
Datum: 01 nov 2008 - Foto: Kees Iking



I.v.m. renovatie van de werkplaats en gebouw konden we pas na hemelvaart 2013 weer aan de slag. Hier de oersik gereed voor demontage
Datum: 18 mei 2013 - Foto: Folkert Bijl



Alle onderdelen waren opgeslagen in een container. Ze werden weer naar de loods gebracht
Datum: 18 mei 2013 - Foto: Kees Iking



En werden netjes in een stelling geplaatst
Datum: 18 mei 2013 - Foto: Kees Iking



Na revisie bij het bedrijf Labrujere Machinering heeft de tandwielkast wederom de snelgang teruggekregen.
Datum: 31 juli 2013 - Foto: Folkert Bijl



Overzicht van spoor 3 waar de werkzaamheden plaatsvinden.
Datum: 23 november 2013 - Foto: Kees Iking



Heel veel uren tijd ging er zitten in meet- en tekenwerk voor het maken van plaatwerk.
Datum: 23 november 2013 - Foto: Kees Iking



OOk zijn er inmiddels reproducties van de platen gemaakt.
Datum: 23 november 2013 - Foto: Kees Iking



Ovalen nummerplaat van de 122.
Datum: 23 november 2013 - Foto: Kees Iking



Plaat van Werkspoor mag uiteraard niet ontbreken
Datum: 23 november 2013 - Foto: Kees Iking



De oersik heeft inmiddels ook een volledige remwerk.
Datum: 23 november 2013 - Foto: Kees Iking



Nadat de oersik geheel is opgebouwd en terug kwam van de spuiter was het voor de vrijwilligers
van de SGB flink aanpakken om de oersik voor hemelvaart i.v.m. Sporen naar het Verleden af te krijgen.
Dat het gelukt is bewijst deze prachtige foto van de 122 tijdens Sporen naar het Verleden.
Datum: 31 mei 2014 - Foto: Ron C. van de Roer



Dankzij de ongelofelijke inzet van de vrijwilligers van de SGB is het restauratieproject oersik 122
tot een prachtig resultaat en afronding gekomen.
Datum: 31 mei 2014 - Foto: Ron C. van de Roer


Voor meer informatie over de oersik 122, klik
hier!


Heeft u vragen of opmerkingen over het restauratieproject of wil u als vrijwilliger meewerken, laat het ons weten. Klik daarvoor hier!

Terug naar boven