Stichting De Locomotor
Stichting De Locomotor


Op deze site kunt u meer te weten komen over het materieel dat in het bezit is van de Stichting. Tot het huidige bestand behoren de hieronder beschreven locomotoren en goederenwagens;

Stichting De Locomotor
LMT 122 (OERSIK)


Stichting De Locomotor
LMT 210 (SIK)


Stichting De Locomotor
LMT 211 (SIK)


Stichting De Locomotor
LMT 252 (KRAANSIK)


Stichting De Locomotor
LMT 276 (KRAANSIK)


Stichting De Locomotor
LMT 285 (SIK)


Stichting De Locomotor
LMT 347 (SIK)


Stichting De Locomotor
Dg 2696


Stichting De Locomotor
Es (Platte wagen)


Stichting De Locomotor
Gs-t (Gesloten wagen)


Stichting De Locomotor
Gbs 980 1 985-5 (Gesloten wagen)


Stichting De Locomotor
Gbs 150 0 378-1(Gesloten wagen)


Stichting De Locomotor
Ucs-y (Bollenwagen)


Stichting De Locomotor
Us (Verblijfswagen)


Terug naar boven






foto Stichting De Locomotor
Oersik 122

De Oersik omgebouwd door Spoorijzer N.V. te Delft met het voormalige NS nummer 122.
De voorzitter ontdekte in februari 2000 na aardig wat researchwerk dat er zich nog, een door de firma Spoorijzer te Delft omgebouwde Oersik, bij onze Zuiderburen bevond. Hieronder een relaas;
Bij de Suikerfabriek N.V. te Moerbeke had men diverse locs maar men had nog nooit van een Oersik gehoord. Ze hadden wel een GM, maar deze zou binnen enkele weken worden verschroot omdat deze reserveloc overbodig was geworden.
Toch even gaan spitten in mijn archieven en wat bleek de Oersik was in 1950 omgebouwd met onder andere een General Motors aandrijving. Vandaar de naam GM.
Na een bezoek aan de Suikerfabriek hebben we het met eigen ogen kunnen zien, het was de 122! En na het aansluiten van de accuís werd hij opgestart en tot grote opluchting van ons begon de GM motor te ronken en hebben we nog even voor- en achteruit gereden.
Men vertelde bij de Suikerfabriek dat ik wel moest wel opschieten want men was druk bezig met het slopen op het terrein i.v.m. nieuwbouwplannen en alles wat overbodig was moest weg dus ook de loc, die in principe al was verkocht aan een sloperij. De tijd begon te dringen.
Na enkele onderhandelingen was de koop gauw gesloten en was de toekomst van de GM zeker gesteld. Dankzij de welwillende medewerking van dit bedrijf (o.a. dhr. Coppens) hadden we gelukkig nog wat tijd om een locatie te vinden. Na onderhandelingen met diverse instanties bleek dat de SGB in principe bereid was om de loc op te nemen in hun collectie en na enkele gesprekken konden we de zaak afronden. De loc valt prima in het masterplan van dit museum.


Voor meer informatie over Oersikken zie: Locomotoren

Terug naar boven



Sik 210 te Watergraafsmeer
Stichting De Locomotor

Deze sik komt uit de eerste serie afgeleverde locomotoren (201-212), gebouwd in 1934 door Werkspoor met bouwnummer 658.
De Lmt 210 is een sik uitgerust met een elektrische installatie van de Firma Smit (lage serie).

Opvallend zijn de openingen in de frameplaten. Deze wijken af van de andere locomotoren.

Deze Sik is na beŽindiging actieve dienst bij de NS overgenomen door Volker Stevin Rail & Traffic. Tot voor kort was de Sik in Deventer aan te treffen en wel voor het kantoor van Volker Stevin. Na veel onderhandelen hebben we de Sik van Volker Stevin overgenomen en is de Sik overgebracht naar Watergraafsmeer.

De Sik 210 is een groot restauratieproject want we willen deze Sik voor zover mogelijk terugbrengen in originele toestand.




Voor meer informatie over Sikken zie: Locomotoren

Terug naar boven



Sik 211 te Blerick, 12 juli 2006 © Ron C. van de Roer
Stichting De Locomotor

Deze sik komt uit de eerste serie afgeleverde locomotoren (201-212), gebouwd in 1934 door Werkspoor met bouwnummer 659.
De Lmt 211 is een sik uitgerust met een elektrische installatie van de Firma Smit (lage serie) en is voorzien van hekjes ter bevordering van de veiligheid van de locomotor-bestuurder.

Opvallend zijn de openingen in de frameplaten. Deze wijken af van de andere locomotoren.

De Sik 211 is na beŽindiging actieve dienst bij Nedtrain Maastricht door de stichting overgenomen en is in bruikleen gegeven aan Stichting GOLS Station Groenlo te Groenlo.



Voor meer informatie over Sikken zie: Locomotoren

Terug naar boven



Sik 252 te Amersfoort, 14 januari 2005 © Nico Lollinga
Stichting De Locomotor

Deze (Kraan)Sik is gebouwd in 1935 door Werkspoor met bouwnummer 702. De Lmt 252 is een sik uitgerust met een elektrische installatie van de Firma Heemaf.

In september 2003 is deze kraansik overgenomen van de firma BAM/NBM Rail. Deze loc is in goede conditie / bedrijfsvaardig en heeft zijn laatste actieve periode dienst gedaan in Brabant. Zij is in bruikleen gegeven aan SIEMei (Stichting Industrieel Erfgoed Meierij) te Veghel.



Voor meer informatie over Kraansikken zie: Kraansikken

Terug naar boven

Sik 276 uitgerust met HIAB kraan te Amersfoort 
op 21 januari 2005. © Kees Iking
Stichting De Locomotor

Deze (kraanSik) werd gebouwd in 1936 door Werkspoor met bouwnummer 729. De Lmt 276 is een sik uitgerust met een elektrische uitrusting van de Firma Smit (lage serie).
Stichting De Locomotor
In 2002 kregen wij van Volker Stevin Rail & Traffic Materieel deze Sik met HIAB kraan aangeboden. Deze loc heeft jaren in het (noord)oosten van het land zijn tijd doorgebracht en was het laatst actief te Almelo. Na een grondige inspectie (onder andere het starten van de motor, werking van de kraan) besloot de Stichting om hem in haar collectie op te nemen.
Via Barneveld is de loc in Amersfoort terecht gekomen en hier gestald. Inmiddels is de kraansik verhuisd naar de Evenementenlocatie De Rijtuigenloods in Amersfoort.


Voor meer informatie over kraansikken zie: Kraansikken

Terug naar boven



Sik 285 in het Nederlands Openlucht museum © Kees Iking
Stichting De Locomotor

Deze Sik is gebouwd in 1938 door Centrale Werkplaats Zwolle met bouwnummer 8 en uitgerust met een elektrische installatie van de Firma Smit (lage serie).

Dankzij een schenking van Strukton Railinfra Materieel zijn wij in bezit gekomen van deze Sik. Op 30 september 2003 is deze Sik naar het Spoorwegmuseum vervoerd alwaar hij wordt ingezet om enkele malen per jaar het achtergebleven materieel te verplaatsen. De Sik is optisch teruggebracht zoals deze in dienst rondreed eind zestiger, begin zeventiger jaren. Qua kleurstelling is hij o.a. olijfgroen, zwart en met rode bufferplaten. Op 20 juli 2007 is de Sik samen met de Gs overgebracht naar het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem. Beide zijn te bezichtigen bij het Van Gend en Loos goederenloods.


Voor meer informatie over Sikken zie: Locomotoren

Terug naar boven



Sik 347 te Havenmuseum Rotterdam © Kees Iking
Stichting De Locomotor

Deze Sik is gebouwd in 1950 door Werkspoor met bouwnummer 884 en uitgerust met een elektrische installatie van de Firma Heemaf.

In september 2003 is deze sik evenals de 252 overgenomen van de firma BAM/NBM Rail. Deze loc is momenteel in bruikleen aan het Maritiem Museum (voorheen havenmuseum) te Rotterdam gegeven. De loc is door ons en het museum optisch teruggebracht zoals deze in dienst rondreed eind zestiger, begin zeventiger jaren. Qua kleurstelling is hij o.a. olijfgroen, zwart en met rode bufferplaten.


Voor meer informatie over de werkzaamhden aan de sik 347 zie: Project locomotor 347

Terug naar boven



Dg 2696 te Amersfoort © Bert Peihak
Stichting De Locomotor

Deze goederentreinbagage(begeleidings)wagen is gebouwd op een onderstel van een HSM gesloten wagen (NS CHD 9409 uit de serie 7801-9478). De bovenbouw is gebouwd door Winschoter Machinefabriek N.V. te Winschoten en door de wagen-werkplaats Amersfoort gemonteerd (1958). Daarbij werd de radstand van 4 meter vergroot tot 5 meter. In dienst gekomen als type Dg met nummer 2696. In 1968 kreeg het een computernummer: 30 84 950 0 120-5. Dat veranderde in 1974 in het nummer 30 84 959 1 527-8 en in 1981 kreeg het een ander regiemnummer, namelijk 40 (Dienstwagen, niet RIV). In 1983 werd de wagen overgenomen door ElectroRail en kreeg daarbij het nummer: 40 84 959 1 052-8. In 1990 werd de Dg overgenomen door Het Nederlandse Spoorwegmuseum waarbij het zín oude nummer terug kreeg.

Deze wagen is aan ons in bruikleen gegeven door het Spoorwegmuseum en staat momenteel bij Evenementenlocatie De Rijtuigenloods in Amersfoort.

Voor meer informatie over de Dg, klik hier.

Terug naar boven
Es 40 84 NS 959 2 311-7 Havenmuseum Rotterdam © Kees Iking
Stichting De Locomotor

Deze platte goederenwagen van type Es was oorspronkelijk een gesloten wagen type Gs, gebouwd in 1960 door Werkspoor. In dienst gekomen als type S-CHO met nummer 8046. In 1968 werd S-CHO veranderd in Gs en kreeg het een computernummer: 21 84 NS 120 2 671-6. Dat veranderde in 1977 in het nummer 01 84 NS 127 2 671-5 (EUROP). In 1986 kreeg de wagen een gedaantewisseling. Het veranderde van een gesloten wagen in een open wagen type Es en kreeg daarbij z'n huidige nummer 40 84 NS 959 2 311-7. De wagen was een dienstwagen voor ElectroRail en werd gebruikt voor het vervoeren van elektromotoren. De wagen staat momenteel in het Maritiem Museum (voorheen havenmuseum) te Rotterdam.

Deze wagen is aan ons geschonken door Voestalpine / Railpro B.V.

Terug naar boven



Gs 40 84 NS 959 1 054-4 te Zutphen © Bert Peihak
Stichting De Locomotor

Deze gesloten goederenwagen van type Gs is gebouwd in 1956 door Werkspoor. In dienst gekomen als type S-CHO met nummer 6610. In 1967 werd S-CHO veranderd in Gs en kreeg het een computernummer: 01 84 NS 127 1 051-1. Dat veranderde in 1979. De Gs werd een stukgoedwagen voor van gend en Loos, type Gs-t met nummer 20 84 NS 122 0 531-1. De wagen kreeg in 1983 z'n huidige nummer 40 84 NS 959 1 054-4. Wij zijn door het NOM en DHL (de vroegere Van Gend en Loos) gevraagd of wij een goederenwagen en een locomotor beschikbaar willen stellen. De keuze viel snel op de Gs aangezien dit een voormalige geelbander is. We hebben onze geelbander flink aangepakt. Al het houtwerk is vervangen en het frame is ontroest. Tevens zijn de originele opschriften aangebracht. De wagen staat sinds 20 juli 2007 samen met de sik 285 in het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem. De geelbander wordt gebruikt als een onderdeel van een tentoonstelling van Van Gend en Loos. In de wagen is een soort van projectieruimte gecreŽerd.

U kunt hier een verslag van de werkzaamheden aan de geelbander lezen!

Wilt u meer weten over de Geelbanders, lees daarvoor onze special, klik hier voor de special.


Deze wagen is aan ons geschonken door Strukton Railinfra Materieel.

Terug naar boven






Gbs 40 84 980 1 985-5 te Watergraafsmeer 2004-11-21 © Bert Peihak
Stichting De Locomotor

Deze grootvolume gesloten goederenwagen is gebouwd in 1961 door Werkspoor. In dienst gekomen als type Hbs met nummer 30011. In 1965 werd Hbs veranderd in Gbs (UIC-1) en kreeg het een computernummer: 21 84 150 0 012-2. Dat veranderde in 1973 in het nummer 01 84 150 0 012-6. In 1988 werd de wagen terzijde gesteld maar een jaar later werd het e en terreinwagen met het huidige nummer: 40 84 980 1 985-5.

Deze wagen is aan ons geschonken door NedTrain B.V. en staat momenteel in Amersfoort.

Terug naar boven



Gbs 01 84 150 0 378-1 te Watergraafsmeer 2004-11-21 © Bert Peihak
Stichting De Locomotor

Deze grootvolume gesloten goederenwagen is gebouwd in 1961 door Werkspoor. In dienst gekomen als type Hbs met nummer 30354. In 1965 werd Hbs veranderd in Gbs (UIC-1) en kreeg het een computernummer: 21 84 150 0 378-7. Dat veranderde in 1973 in het nummer 01 84 150 0 378-1. In 1988 werd de wagen terzijde gesteld en in 2003 afgevoerd.

In februari 2005 overgenomen van Railion Nederland N.V. en staat momenteel in Amersfoort.

Terug naar boven



Ucs-y op 7-1-2005 te Amersfoort-goederen @Nico Lollinga
Stichting De Locomotor

Deze Silowagen (2x 14m3) is gebouwd in 1958 door Werkspoor (onderstel) / Interconsult (siloís). De silovorm zorgde ervoor dat ze de bijnaam bollenwagen kregen. In dienst gekomen als type U met nummer 99010. In 1967 werd U veranderd in Uces/Ucs-y en kreeg het een computernummer: 21 84 NS 912 1 012-4. Dat veranderde in 1970 in het nummer 21 84 NS 092 0 111-6. In 1972 kreeg de wagen het nummer: 21 84 912 1 012-4 maar na een jaar werd het weer vernummerd naar het huidige nummer: 21 84 910 5 446-4. In februari 2004 is de wagen afgevoerd.

In februari 2005 overgenomen van Railion Nederland N.V.
De wagen staat momenteel bij Evenementenlocatie De Rijtuigenloods in Amersfoort en zal worden opgeknapt.

Terug naar boven



Us 40 84 NS 959 5 880-8 te Zutphen © Bert Peihak
Stichting De Locomotor

Deze voormalige gesloten goederenwagen is gebouwd in 1959 door Werkspoor. In dienst gekomen als type S-CHO met nummer 7875. In 1968 werd S-CHO veranderd in Gs en kreeg het een computernummer: 21 84 NS 120 2 491 -9. Dat veranderde in 1972 in het nummer 01 84 NS 127 2 336-5. Het is dus oorspronkelijk een Gs dat in 1991 na ruim 4 jaar terzijde te hebben gestaan omgebouwd is tot een verblijswagen voor ElectroRail met nummer: 40 84 NS 959 5 880-8.

Dankzij een schenking van Strukton Railinfra Materieel zijn wij in bezit gekomen van deze verblijfswagen.
De wagen is in bruikleen gegeven aan Stichting GOLS Station Groenlo te Groenlo.

Terug naar boven