Project Sik 210

Locomotor 210 wordt op dit moment teruggebouwd naar de toestand van 1942 – 1943. Deze locomotor is van de eerste serie (201-212) uit 1934.
Om de 210 zoveel mogelijk weer in de originele staat te krijgen moest onder andere het volgende worden aangepast:

Uitwendig:
– De huif is één geheel geworden, deze is dus niet meer deelbaar.
– De huif heeft zes luiken omhoog in plaats van vier deurtjes.
– Luchtinlaat voor de generator aangebracht.
– Rolgordijn aan de voorzijde aangebracht.
– De fluit is verwijderd en vervangen door een typhoon op het dak.
– Het zwaailicht is verwijderd.
– Alle stopcontacten zijn verwijderd en verplaatst naar binnenkant frame.
– Alle luchtaansluitingen en handgrepen van bufferbalk zijn verwijderd.
– Staartschijf houders geplaatst op de bufferbalk.
– Zandbakken verwijderd.

Inwendig:
– Diverse tank aansluitingen zijn verplaatst.
– De tweede aansluiting om te tanken is verwijderd; er is nu maar één aansluiting.
– Het dodemansgewicht is verwijderd; wordt vervangen door veren.
– Het meterpaneel is verwijderd en de meters boven in de schakelkast geplaatst.
– Staartschijf bak geplaatst.
– Opbergbak voor schemerplaten geplaatst.

Wat de locomotor 210 bijzonder maakt, is dat is gekozen hebben voor een uitvoering met de houtgasgenerator waarmee de 210 tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft gereden.

De houtgasgenerator op de locomotor 210 zal niet werkend worden (dummy).

Voor meer informatie over houtgasgeneratoren, klik hier.

Hiervoor moest de locomotor wel extra worden aangepast, zoals:
– De accubak naar rechts verplaatst.
– De handgreep boven de accubak naar boven verplaatst.
– Sluitseinijzer verplaatst naar links in verband met de ketel.

Ook zullen aan de voor- en achterzijde automatische koppelingen aangebracht worden.

Door dit alles, en vooral door de houtgasgenerator, heeft de 210 een heel ander uiterlijk dan haar soortgenoten. Daarbij laat de locomotor tevens zien hoe het tekort aan diesel tijdens de Tweede Wereldoorlog creatief werd opgelost.

(Bron: Kees Mooij)

Zie onderstaande foto’s voor de vorderingen tijdens de verbouwing.


Locomotor 210 bij aankomst in Watergraafsmeer.
Datum: 06 dec. 2005 – Foto: Ron C. van de Roer


Eerst werden de gaten die er toen nog niet in zaten dicht gemaakt.
Datum: 26 feb. 2006 – Foto: Kees Iking


Zo ook de gaten voor de doorgaande treinleiding.
Datum: 26 feb. 2006 – Foto: Kees Iking


De motorhuif krijgt weer haar oude luiken terug. Daarvoor moesten de openingen ingekort worden.
Datum: 25 juni 2006 – Foto: Kees Iking


De jaloezieën voor de extra koeling van de motor zullen worden vervangen door een rolgordijn.
Datum: 25 juni 2006 – Foto: Kees Iking


Diverse onderdelen voor het rolgordijn.
Datum: 25 juni 2006 – Foto: Kees Iking


Boven op de motorhuif is een opening aangebracht voor de lucht inlaat (ventilatie) van de generator.
Datum: 23 augustus 2006 – Foto: Kees Mooij


De motorhuif terug van de straler.
Datum: 20 oktober 2006 – Foto: Kees Mooij


Ook de batterij-kast is bij de straler geweest.
Datum: 20 oktober 2006 – Foto: Kees Mooij


De motorhuif in de olijfgroene kleur. Let eens op het deksel van de luchtinlaat.
Datum: 12 november 2006 – Foto: Kees Mooij


De motorhuif op de locomotor 210.
Datum: 12 november 2006 – Foto: Kees Mooij


De buffers en bufferplaat in de grondverf.
Datum: 17 december 2006 – Foto: Kees Iking


Het rolgordijn wordt geplaatst.
Datum: 17 december 2006 – Foto: Kees Iking


Links een hendel om het rolgordijn te laten zakken en op te halen.
Datum: 17 december 2006 – Foto: Kees Iking


De Sik 210 in een winterse sneeuwbui.
Datum: 8 februari 2007 – Foto: Kees Mooij


Door een schenking van de Museum Buurt Spoorwegen zijn we in het bezit gekomen van deze twee fabrieksplaten.
We zijn er heel blij mee.
Datum: 2 oktober 2010 – Foto: Kees Mooij


De dieselmotor wordt door stichting 162 in Diemen gereviseerd waar we enorm dankbaar voor zijn! Voor meer info over deze stichting, klik op deze link Motor zal met frame uit de sik worden verwijderd. Om gewicht te besparen word de generator dat ook op het frame zit, verwijderd. Dat ging zeer moeizaam want de moeren op de bouten zaten muurvast.
Datum: 27 april 2013 – Foto: Kees Mooij


Met hydraulische krikken komt het frame met dieselmotor los van de sik.
Datum: 27 april 2013 – Foto: Kees Mooij


Sik 210 zonder motor, een vreemd gezicht.
Datum: 4 mei 2013 – Foto: Kees Mooij


Dak wordt flink ontroest en in de grondverf gezet.
Datum: 31 augusutus 2013 – Foto: Kees Mooij


Bodemplaat eveneens ontroest en in de grondverf gezet.
Datum: 22 september 2013 – Foto: Kees Mooij


Motorblok en onderdelen worden met een hoge drukreiniger schoongespoten.
Datum: 8 juni 2013 – Foto: Frank Geurts


Na stralen bij straalbedrijf Willem Schouten in Den Helder ziet de motor er weer als nieuw uit.
Wat een plaatje.
Datum: 14 december 2013 – Foto: Marc Raaphorst


Cabine wordt flink onderhanden genomen. Eerst ontroesten, plamuren, in de grondverf
zetten en uiteindelijk in de juiste kleuren schilderen.
Datum: 19 april 2014 – Foto: Kees Iking


De gaten zijn geboord voor de nummer- en fabrieksplaten.
Datum: 19 april 2014 – Foto: Kees Iking


Het dak had tijdelijk een mooi opvallend oranje kleurtje maar moest het van zwart verliezen.
Datum: 17 mei 2014 – Foto: Kees Mooij


Achterzijde cabine en bufferplaat na grondig schuren en plamuren in de grondverf gezet.
Datum: 26 juni 2014 – Foto: Kees Iking


Zijkant cabine inmiddels ook in de grondverf. De vorderingen zijn goed waarneembaar.
Datum: 09 augustus 2014 – Foto: Kees Mooij


Cabine geschilderd in de olijf-groene kleur en onderstel (frameplaten) zwart.
Datum: 23 augustus 2014 – Foto: Kees Iking


Op de achterwand binnen de cabine bevindt zich een inventarislijst en een opbergbakje voor de
schermplaten. Bij het monteren is de achterzijde al zwart geschilderd want de hele binnenzijde
van de cabine wordt zoals het oorspornkelijk was, zwart.
Datum: 24 augustus 2014 – Foto: Kees Mooij


Buffers zijn gedemonteerd zodat de plaats waar de buffers hebben gezeten flink aangepakt
kan worden. De buffers ziet u linksachter op een pallet.
Datum: 12 september 2014 – Foto: Kees Mooij


De buffers zijn grondig ontroest en kunnen in de grondverf gezet worden.
Datum: 12 september 2014 – Foto: Kees Mooij


Bufferplaat voorzien van een dieprode kleur en voorzijde cabine is olijf-groen geschilderd.
Datum: 13 september 2014 – Foto: Kees Iking


De buffers zijn weer gemonteerd op de bufferplaat en kunnen zwart geschilderd worden.
Datum: 14 september 2014 – Foto: Kees Mooij


De frameplaten verder in de grondverf gezet. Gewichts- en voetrem zijn inmiddels verwijderd.
De buffers zijn zwart geschilderd.
Datum: 27 september 2014 – Foto: Kees Iking


De 210 wordt steeds mooier.
Datum: 05 oktober 2014 – Foto: Kees Mooij


Uiteraard wordt de binnenzijde motorhuif ook grondig aangepakt.
Datum: 15 november 2014 – Foto: Kees Mooij


De voorbereidingen voor de komst van de dieselmotor zijn inmiddels gestart.
Op de twee rubberen stroken komt het frame met dieselmotor en generator.
Datum: 15 november 2014 – Foto: Kees Mooij


Maar liefst 32 bevestigingsbouten en moeren van het motorframe zijn gestraald
en in de grondverf gezet.
Datum: 03 januari 2015 – Foto: Kees Mooij


Handpomp om de brandstoftank te vullen is grondig gereviseerd en zwart geschilderd.
De handgreep is geschuurd en gelakt.
Datum: 10 januari 2015 – Foto: Kees Mooij


Op de apparatenkast in de cabine zit een geheel nieuw gemaakte meterpaneel zoals het oorspronkelijk was.
Datum: 01 maart 2015 – Foto: Kees Mooij


De treeplankhouders zijn op de sik gemonteerd. De treeplanken zullen van hout zijn.
Datum: 14 maart 2015 2015 – Foto: Kees Mooij


Op vrijdag 27 maart kwam de dieselmotor terug om herenigd te worden met de sik 210.
Datum: 27 maart 2015 – Foto: Kees Mooij


Wat een mooi gezicht om de 210 met de prachtig gereviseerde dieselmotor te zien.
Datum: 27 maart 2015 – Foto: Kees Mooij


Dan volgt een zware klus om het frame aan de bodemplaat van de sik vast te maken.
Datum: 28 maart 2015 – Foto: Kees Iking


Dat moest met twee man gebeuren.
Datum: 28 maart 2015 – Foto: Kees Iking


Brandstoftank na stralen en schilderen weer op zijn vertrouwde plek hoog boven in de cabine.
Alles in de cabine is al aardig zwart geworden.
Datum: 11 april 2015 – Foto: Kees Mooij


Om de veerpakketten aan te pakken moest de sik opgekrikt worden.
Datum: 25 april 2015 – Foto: Kees Mooij


De veerpakketten na stralen meteen in de grondverf gezet.
Datum: 25 april 2015 – Foto: Kees Mooij


Eenmaal terug op de 210 is de veerpakket in het zwart geverfd. De aspotten zullen snel volgen.
Datum: 16 mei 2015 – Foto: Kees Mooij


Na grondig te zijn ontroest, worden de aspotten in de grondverf gezet.
Datum: 24 mei 2015 – Foto: Kees Mooij


Eenmaal goed droog worden de aspotten en nog een deel van de bladveren zwart geverfd.
Datum: 24 mei 2015 – Foto: Kees Mooij


Laatste stukje onderkant dak na grondig ontroesten in de grondverf gezet.
Datum: 6 juni 2015 – Foto: Kees Iking


De aspotten en bladveren zijn gereed.
Datum: 13 juni 2015 – Foto: Kees Mooij


Bedieningshandels in de cabine in de grondverf. Bovenste de rijhandel en onderste de rijrichtinghandel.
Datum: 12 juli 2015 – Foto: Kees Mooij


Onderzijde dak is zwart geverfd.
Datum: 25 juli 2015 – Foto: Kees Mooij


De twee grote rem-assen worden verwijderd om schoongemaakt, geschuurd en geverfd te worden.
Datum: 25 juli 2015 – Foto: Kees Iking


Hiervoor wordt een heftruck gebruikt!
Datum: 25 juli 2015 – Foto: Kees Iking


De assen zijn gereinigd…
Datum: 15 augustus 2015 – Foto: Kees Iking


en kunnen weer terug in de sik geplaatst worden.
Datum: 15 augustus 2015 – Foto: Kees Iking


Eenmaal op hun plaats worden de assen in de grondverf gezet.
Datum: 15 augustus 2015 – Foto: Kees Iking


De brandstofleidingen met afsluitkranen en peilglas zijn inmiddels ook gemonteerd.
Datum: 29 augustus 2015 – Foto: Kees Mooij


De schuiframen zijn grondig geschuurd en in de lak gezet.
Datum: 29 augustus 2015 – Foto: Kees Mooij


Kleine onderdelen van het mechanische remwerk zijn gestraald en kunnen in de grondverf.
Datum: 25 september 2015 – Foto: Kees Mooij


Kabels worden voorzien van nieuwe kabelschoentjes.
Datum: 26 september 2015 – Foto: Kees Mooij


De verbindingsstang van de voorste remblokken grondig gereinigd en voorzien van grondverf.
Datum: 3 oktober 2015 – Foto: Kees Iking


Op de huif zijn de klemmen geplaatst voor het vergrendelen van de luiken in openstaande positie.
Datum: 17 oktober 2015 – Foto: Kees Mooij


Rem-assen zijn in het zwart geverfd. Het remwerk kan nu verder worden gemonteerd.
Datum: 18 oktober 2015 – Foto: Kees Mooij


Er worden voorbereidingen getroffen voor het uitlijnen van de generator.
Datum: 31 oktober 2015 – Foto: Kees Iking


Daarvoor moet de generator losgemaakt en gelicht worden.
Datum: 31 oktober 2015 – Foto: Kees Mooij


De lamellen van de generator worden voorzichtig schoongemaakt zodat ze weer koperkleurig worden.
Datum: 4 november 2015 – Foto: Kees Mooij


Alle pennen van het remwerk zijn na schoonmaken en in vet gezet terug geplaatst.
De tijdelijke tyraps zullen snel plaatsmaken voor splitpennen.
Datum: 14 november 2015 – Foto: Kees Mooij


De flexibele koppeling zit weer tussen de generator en dieselmotor.
Datum: 12 december 2015 – Foto: Kees Mooij


De generator is daarna uitgelijnd.
Datum: 12 december 2015 – Foto: Kees Mooij


Voet- en gewichtsrem kunnen na montage remstangen weer worden gemonteerd.
Datum: 19 december 2015 – Foto: Kees Mooij


Voet- en gewichtsrem zitten weer op hun plaats.
Datum: 19 december 2015 – Foto: Kees Mooij


Dankzij de gaten in de frameplaten kunnen de laatste splitpennen van het remwerk worden bevestigd.
Nu nog enkel het remwerk afstellen d.m.v. de remverstellers voor- en achterzijde.
Datum: 19 december 2015 – Foto: Kees Mooij


Diverse bevestigingen van de kabels zoals bijvoorbeeld deze startkabelhouder zijn grondig schoongemaakt.
Datum: 19 december 2015 – Foto: Kees Mooij


Zie het resultaat. Zo goed als nieuw!
Datum: 19 december 2015 – Foto: Kees Mooij


Cabineverlichting is aangesloten.
Datum: 24 december 2015 – Foto: Kees Mooij


Bij het afstellen van het remwerk kwamen we tot de ontdekking dat de achterste remversteller niet soepeltjes ging.
Na wat moeite werd het geheel gedemonteerd en werd de boel weer gangbaar gemaakt.
Datum: 16 januari 2016 – Foto: Kees Mooij


Er zijn nieuwe gaten geboord voor de beugel om hierin de luchtfles voor de typhoon te plaatsen.
Datum: 24 januari 2016 – Foto: Kees Mooij


De deksels van de tractiemotoren zijn geschilderd en aan de binnenkant voorzien van niet geleidende lak.
Datum: 24 januari 2016 – Foto: Kees Mooij


Ook de lamellen van de tractiemotoren worden voorzichtig schoongemaakt.
Datum: 23 januari 20165 – Foto: Kees Mooij


De afdichtingsluik/deksel van de generator is geverfd.
Datum: 24 januari 2016 – Foto: Kees Mooij


Voor het vinden van een ketel voor de houtgasgenerator kregen we twee afgedankte luchtketels
van een slooploc serie 1700. Laat deze nou precies de diameter van 60 cm hebben. Van een ketel
zijn beide koppen afgeslepen en van de andere ketel is er 60 cm afgeslepen. Beide vormen de
geschikte ketel voor de houtgasgenerator.
Datum: 13 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


Voor het plaatsen van de ketel is de accukast een stukje naar rechts verplaatst.
Datum: 13 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


Een mal van karton laat zien waar de ketel komt.
Datum: 13 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


Inmiddels zijn we ook begonnen met het bepalen van de gaten voor de automatische koppeling.
Datum: 13 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


De halfronde beugel met houten blok voor de luchtfles voor de typhoon is geplaatst.
Datum: 20 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


De voetplaat waarop de motorhuif staat is gereinigd, ontvet en zwart geschilderd.
Datum: 27 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


Ook de onderkant van de motorhuif is (zwart) bijgewerkt.
Datum: 27 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


De handvaten van de schuiframen hadden in het verleden een ronde vorm.
Later waren alleen de hoeken afgeschuind. De handgrepen zijn gestraald en in de verf gezet.
Datum: 27 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


Op het dak is de bediening van de typhoon geplaatst en aangesloten op de leiding in de cabine.
Datum: 27 februari 2016 – Foto: Kees Mooij


Plaatsing van rubberen strips tussen voetplaat en motorhuif.
Datum: 12 maart 2016 – Foto: Kees Mooij


Definitieve plaatsing van de motorhuif.
Datum: 12 maart 2016 – Foto: Kees Mooij


Het regeltoestel is aangesloten. Links van het toestel de oliedruk(mano)meter en rechts
de luchtdruk(mano)meter voor de typhoon.
Datum: 19 maart 2016 – Foto: Kees Mooij


Het aansluiten van de regulateurstang tussen de motor en cabine was een lastig en tijdrovend klusje.
Datum: 19 maart 2016 – Foto: Kees Mooij


Bovenste is de rijhandel waaraan de regulateurstang is verbonden.
Rijhandel kan binnen en buiten bediend worden.
Datum: 19 maart 2016 – Foto: Kees Mooij


Nu de huif er definitief op staat kan de uitlaat aangesloten worden. Tussen de aansluiting van
de huif en de uitlaat van de motor is hittebestendige pakking geplaatst.
Datum: 19 maart 2016 – Foto: Kees Mooij


Het hout voor de treeplanken, mogelijk gemaakt door
Stichting Holland Spoor
is binnen.
Datum: 19 maart 2016 – Foto: Kees Mooij


Eens kijken hoe dat er uit ziet. Mooi hoor.
Datum: 26 maart 2016 – Foto: Kees Mooij


De planken worden in de grondverf gezet om vervolgens zwart geschilderd te worden.
Datum: 9 april 2016 – Foto: Kees Mooij


De bodemplaat met bevestigingstrip van de houtgas-ketel.
Datum: 9 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Dit wordt de onderkant van de houtgasketel. Bovenzijde ketel zal worden afgeslepen.
De bodemplaat is reeds bevestigd.
Datum: 9 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Nieuwe (start)accu’s worden opgeladen in de batterijenkist achterop de sik.
Vergeleken met vroeger zijn de accu’s stukken kleiner geworden!
Datum: 16 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Op de houtgasketel zijn twee gaten afgetekend voor te monteren afsluitbare deksels.
Datum: 22 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Op de dag dat we een poging zullen wagen om de sik op eigen kracht te laten rijden kregen we
Hulp van vrijwilligers van stichting 162. Bij het aftanken ging het helaas mis. Op sommige plekken ging het lekken waaronder bij de tank.
Datum: 23 april 2016 – Foto: Frank Geurts


Brandstoftank is gedemonteerd om de lekkages aan te pakken.
Datum: 23 april 2016 – Foto: Frank Geurts


Na wederom tanken kunnen we een poging wagen om de dieselmotor te starten.
Datum: 23 april 2016 – Foto: Kees Iking


Na een paar pogingen en het vervangen van een brandstofniveaubeveiliging begint de dieselmotor
na wat gepruttel heel netjes te lopen. Blije gezichten, gejuig en applaus van de aanwezigen!!
Datum: 23 april 2016 – Foto: Kees Mooij


De elektrameters op het meterpaneel in de cabine doen netjes hun werk.
Datum: 23 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Op de ampèremeter was te zien dat de batterijen eerst aan het ontladen was en nu gaat laden.
Dat betekent dat het regeltoestel ook zijn werk goed doet.
Datum: 23 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Naast de ampèremeter geeft de voltmeter de juiste spanning van de batterijen.
Datum: 23 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Ondertussen worden de treeplanken defintief gemonteerd.
Datum: 23 april 2016 – Foto: Frank Geurts


Eindelijk heeft de sik haar houten treeplanken terug zoals oorspronkelijk bij aflevering in 1934.
Datum: 23 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Het grote moment is genaderd. Zal de sik op eigen kracht gaan rijden? De remmen worden gelost!
Datum: 23 april 2016 – Foto: Kees Iking


En ja hoor. De sik komt na 15 jaar in beweging. Blije gezichten, gejuig en applaus!!!
Ook voor de geweldige bijdrage van de vrijwilligers van stichting 162!!
Datum: 23 april 2016 – Foto: Kees Mooij


Inmiddels zijn de gaten aangebracht, is de bovenkant afgeslepen en zijn de afsluitbare deksel in de maak.
Datum: 29 april 2016 – Foto: Kees Mooij


De deksels zijn voorzien van scharnieren en afsluiters.
Datum: 7 mei 2016 – Foto: Kees Mooij


Dit wordt de bovenkant met afsluitbare deksel van de houtgasgenerator.
Datum: 17 mei 2016 – Foto: Kees Mooij


En dit wordt de deksel.
Datum: 16 mei 2016 – Foto: Kees Mooij


In het midden van de (totale) ketel komt een scheidingsplaat om het cabine raam te
beschermen tegen warmte van de ketel.
Datum: 21 mei 2016 – Foto: Kees Mooij


Beide delen van de ketel kunnen worden samengevoegd tot een geheel.
Datum: 21 mei 2016 – Foto: Kees Mooij


De deksel aan de bovenzijde is voorzien van een scharnier….


en van een afsluiter.
Datum: 28 mei 2016 – Foto: Kees Mooij


Beide delen van de ketel op elkaar. Wat een lengte. Duidelijk te zien de scheidingsplaat tegen
de warmte van de ketel.
Datum: 28 mei 2016 – Foto: Kees Mooij


Dit wordt een filter voor de houtgasgenerator dat aan de voorzijde tussen de grote openingen
in de frameplaten zal worden geplaatst.
Datum: 16 juli 2016 – Foto: Kees Mooij


Dit zijn de afsluitbare deksels van de hierboven genoemde filter.
Datum: 16 juli 2016 – Foto: Kees Mooij


Tijdelijke plaatsing van de filter in de sik 210. Wat een vreemd gezicht!
Datum: 29 juli 2016 – Foto: Kees Mooij


De afsluitbare deksels van deze filter zijn inmiddels ook gemonteerd.
Datum: 29 juli 2016 – Foto: Kees Mooij


Dit zijn gladde bouten voor het bevestigen van de bedieningshandels van de automatische koppeling.
Datum: 30 juli 2016 – Foto: Kees Mooij


De ketel gaat naar de straler.
Datum: 16 augustus 2016 – Foto: Kees Mooij


De filter is zwart geschilderd en wordt op z’n plek gemonteerd.
Datum: 16 augustus 2016 – Foto: Kees Mooij


Wellicht is dit de reden waarom deze gaten aan de voorzijde anders zijn dan de 201-209.
Datum: 16 augustus 2016 – Foto: Kees Mooij


De achterzijde is voorzien van zwarte biezen en de ketel kan definitief geplaatst worden.
Datum: 20 augustus 2016 – Foto: Kees Mooij


Op de huif zijn twee luchtinlaten geplaatst.
Datum: 10 september 2016 – Foto: Kees Mooij


Datum: 10 september 2016 – Foto: Kees Mooij


Voor de koeling van de houtgas-generator is een extra radiator nodig dat voor de bestaande
radiator zal worden geplaatst.
Datum: 10 september 2016 – Foto: Kees Mooij


De ketel is terug van de straler en kan definitief op de sik 210 worden gemonteerd.
Datum: 25 september 2016 – Foto: Kees Mooij


Bevestigingsbeugels op een hoeksteun voor de bedieningshandels (zie hieronder).
Deze hoeksteunen zitten boven de vier veerpakketten!
Datum: 01 oktober 2016 – Foto: Kees Mooij


En dit zijn de bedieningshandels, netjes gestraald om in de grondverf gezet te worden.
Datum: 8 oktober 2016 – Foto: Kees Mooij


Eenmaal gemonteerd zal het er zo uitzien.!!
Datum: 1 oktober 2016 – Foto: Kees Mooij


De ketel in de zwarte kleur geschilderd.
Datum: 8 oktober 2016 – Foto: Kees Mooij


De hoeksteun voor de handel op zijn plaats boven de veerpakketten.
Datum: 9 oktober 2016 – Foto: Kees Mooij


Na lang zoeken hebben we een geschikte typhoon gevonden.
Hier nog in een kale schoongemaakte toestand.
Datum: 29 oktober 2016 – Foto: Kees Mooij


Eenmaal in de zwarte lak even op het dak van de sik geplaatst om te zien hoe dat er uit ziet.
Wel grappig, zo’n grote toeter!
Datum: 29 oktober 2016 – Foto: Kees Mooij


Dit zijn de staafjes ijzer (leidingen) voor de houtgas-generator radiator.
Datum: 19 november 2016 – Foto: Kees Mooij


De vele staafjes moeten allemaal aan het uiteinde gebogen worden. Hiervoor is op de tafel een
malletje gemaakt om ze allemaal dezelfde bocht te geven. Daarna zijn de staafjes in het rek
vast gelas(ch)t.
Datum: 26 november 2016 – Foto: Kees Mooij


De radiator kan worden geplaatst.
Datum: 29 oktober 2016 – Foto: Kees Mooij


Zo ziet dat eruit. Een radiator geplaatst voor een radiator. Wel grappig!
Datum: 4 februari 2017 – Foto: Kees Mooij


Bijna alle onderdelen van de automatische koppeling worden gemaakt van oud-ijzer.
Met een mal van karton worden de onderdelen uitgeslepen.
Datum: 17 februari 2017 – Foto: Kees Mooij


Diverse beugels t.b.v. ophanging automatische koppelingen. Het boren van de gaten vergt veel tijd.
Datum: 17 februari 2017 – Foto: Kees Mooij


4 stuks beugels waarvan de gaten nog geboord moeten worden.
Datum: 18 februari 2017 – Foto: Kees Mooij


Na het aftekenen voor het boren van de gaten op de bufferplaten kan het boren beginnen.!!
Datum: 18 maart 2017 – Foto: Kees Mooij


Datum: 18 maart 2017 – Foto: Pieter van Ree


Dat het goed uitgemeten was bleek wel bij het eerste gat. Bij het voorboren was aan de
achterkant te zien dat de boor precies in het oude gat uit kwam.
Datum: 18 maart 2017 – Foto: Kees Mooij


Bij andere gaten bleek er een propijzer in geslagen te zijn die uiteindelijk los kwam.
Datum: 18 maart 2017 – Foto: Kees Mooij


Dit zijn twee geleiders van de zwengel en hieronder de zwengel zelf waarmee de koppeling
omhoog gedraaid kan worden. Deze komen op de accubak en op de huif.
Datum: 18 maart 2017 – Foto: Kees Mooij


Datum: 18 maart 2017 – Foto: Kees Mooij


Vier staanders zijn voorzien van de bevestigingshoekstrippen zodat ze op de bufferplaat
bevestigd kunnen worden.
Datum: 20 maart 2017 – Foto: Kees Mooij


De staanders van de vorige foto komen naast de trekhaak, zie de drie verticale gaten.
Datum: Foto: Kees Mooij


De trekhaken en geleiders moesten worden verwijderd om daaronder te kunnen boren.
Datum: 1 april 2017 – Foto: Kees Mooij


Met een tekening op maat werden de boorgaten bepaald.
Datum: 1 april 2017 – Foto: Kees Mooij


Datum: 4 april 2017 – Foto: Kees Mooij


Dit zijn drie buizen met bochten voor verbinding tussen de houtgas-radiator en de filter.
Datum: 23 april 2017 – Foto: Kees Mooij


De geleider voor de trekhaak is in verband met het aanbrengen van de gaten ingekort.
Datum: 25 april 2017 – Foto: Kees Mooij


Het boren van de gaten was een moeizaam en tijdrovend werkje. En dat tweemaal!!
Datum: 25 april 2017 – Foto: Kees Mooij


De buizen met bochten voor verbinding tussen de houtgas-radiator en de filter zijn gemonteerd.
Datum: 5 juni 2017 – Foto: Kees Mooij


Nu kunnen de beugels voor de automatische koppeling aan de voorzijde ook geplaatst worden.
Datum: 2 september 2017 – Foto: Kees Mooij


En dit zijn de beugels aan de achterzijde.
Datum: 2 september 2017 – Foto: Kees Mooij


De geboorde gaten aan de voorzijde.
Datum: 30 september 2017 – Foto: Kees Mooij


De gaten aan de achterzijde.
Datum: 30 september 2017 – Foto: Kees Mooij


De gaten aan de zijkanten.
Datum: 30 september 2017 – Foto: Kees Mooij


Dit is een van de laatste foto van de sik 210 in Watergraafsmeer voordat de sik gaat verhuizen naar het Spoorwegmuseum te Utrecht.
Datum: 14 oktober 2017 – Foto: Kees Mooij


Op 16 oktober werd sik 210 met een dieplader van transportbedrijf G.L. De Haan overgebracht naar het Spoorwegmuseum.
Datum: 16 oktober 2017 – Foto: Kees Iking


Na een verblijf van twee jaar in het Spoorwegmuseum ging sik 210 op 3 oktober 2019 per dieplader naar de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) te Goes.
Voor meer foto’s van dit transport klik hier.
Datum: 3 oktober 2019 – Foto: Paul van Krimpen.

Wordt vervolgd!

 

Voor meer informatie over de locomotor 210, klik hier.

 

Heeft u vragen of opmerkingen over het restauratieproject of wil u als vrijwilliger meewerken, laat het ons weten.
Klik daarvoor hier!