NS Locomotoren deelseries 200-300

De locomotoren serie NS 201-369 werd tussen 1934 en 1951 afgeleverd in 7 deelseries. Al bij de eerste serie werd van het ontwerp afgeweken. Ook de volgende deelseries hadden verschillen. Hieronder vind u de verschillen tussen de deelseries in woord en beeld. De tekeningen en tekst zijn van Kees Mooij (waarvoor dank!) die er veel tijd in gestopt heeft om dit uit te zoeken en in de tekeningen te verwerken.

 

Ontwerp NS Locomotor serie 200

 

 

 

Locomotor 201-212 (Werkspoor Amsterdam, 1934)

Het verschil tussen ontwerp en de deelserie 201-212

  • Frame is anders en met gaten in het frame.
  • Huif loopt aan de zijkanten schuin naar beneden in plaats van rechthoekig.
  • Achterzijde cabine de middelste lantaarnhouder zit hoger.
  • Bediening rijrichting en tractiehandel is anders.
  • Handgrepen van cabine zitten aan de zijkanten in plaats van aan de voorzijde.
  • Geen smeerbakjes voor de wielstellen.
  • Ontkoppelen voorzijde met handel in plaats van voet pedaal.
  • Grotere huifluiken.
  • Luchtinlaat bovenop huif is anders en groter.
  • Regengoot zit op de dakrand in plaats van 10 centimeter hoger.

De locomotoren 206, 208, 210 en 211 hebben aan de voorzijde een grotere gat in het frame. Dit had te maken vanwege plaatsing van een houtgasgenerator. Voor meer informatie over de houtgasgenerator zie project NS 210.

 

 

 

Locomotor 213-233 (Werkspoor Amsterdam, 1935)

De veranderingen van deelserie 213-233  ten opzichte van 201-212.

  • Typhoon op dak naar het midden verschoven.
  • In het frame afgeronde gaten in plaats van rechthoekige.
  • Voorzijde huif de klinknagels zijn zichtbaar in plaats van verzonken klinknagels.
  • Accubak is van plaatstaal gebogen zodat er minder klinknagels gebruikt zijn.
  • Geen oplooprem maar een handrem voor de vooras en een voetrem voor de achteras.
  • Luchtinlaat bovenop huif is rond in plaats van rechthoekig.
  • Op het frame is aan beide zijde een extra drukknop geplaatst om de sik over korte stuk te verplaatsen bij het ontkoppelen.
  • Elektrische contactdozen zijn op alle vier de hoeken geplaatst in verband met elektrische lampen.
  • Een tweede aansluiting om te tanken aan de linkerzijde van de cabine aangebracht.
  • Opstap voorzijde huif.
  • Sluitseinhouders geplaatst op de huif.
  • Werkspoor embleem vervallen

 

 

 

Locomotor 234-253 (Werkspoor Amsterdam, 1935)

De veranderingen van deelserie 234-253  ten opzichte van 213-233.

  • Baanschuivers met drie bouten bevestigt in plaats van vier.
  • Op de treeplanken bij de aspotten stootlatten geplaatst.
  • Bovenop de veerhangers in het midden een versteviging aangebracht.
  • De hoekstrippen achter de bufferbalken zijn recht.
  • Op het frame zijn meer klinknagels te zien in plaats van verzonken.
  • Op de voor en achter bufferplaat zijn de klinknagels te zien in plaats van verzonken.
  • De hoekprofiel onder de opstap aan de voorzijde huif is gedraaid zodat de bevestigingsbouten aan de buiten zijde zitten.

 

 

 

Locomotor 254-280 (Werkspoor Amsterdam, 1936)

De veranderingen van deelserie 254-280 ten opzichte van 234-253.

  • Hangreep aan de zijkant van de cabine verplaatst naar de voorzijde en langer.
  • Aan de linkerzijde van de huif vier opstapjes geplaatst.
  • Op het dak een handgreep geplaatst in verband met opstapjes op huif.
  • Twee voorste luiken aan beide zijde zijn vergroot en gaan nu zijdelings open.
  • Twee hijshaken op de huif zijn verplaatst naar de hoek in combinatie met de sluitseinhouder.
  • Op het dat is de regengoot aan de voorzijde verlengt zodat deze met een bocht met het dak meeloopt.
  • Typhoon verplaatst van dak naar de rechterzijde van de cabine net onder het dak.
  • De verticale handgrepen op de huif zijn verdwenen.

 

 

 

Locomotor 281-306 (NS Werkplaats Zwolle, 1938)

De veranderingen van deelserie 281-306  ten opzichte van 254-280.

  • Huif deelbaar gemaakt.
  • Luchtinlaat verplaatst naar in de huif.
  • Twee hijshaken op voorste deel huif geplaatst.
  • Een koker verbinding tussen huif en cabine ten behoeve van cabine verwarming.
  • Klinknagels op de achter bufferbalk gewijzigd.

 

 

 

Locomotor 307-321 (Werkspoor Amsterdam, 1940)

De veranderingen van deelserie 307-321  ten opzichte van 281-306.

  • Fluit geplaatst in plaats van typhoon
  • Zandbakken geplaatst
  • Bediening zandbakken geplaatst.

 

 

 

Locomotor 322-369 (Werkspoor Amsterdam, 1950/51)

De veranderingen van deelserie 322-369  ten opzichte van 307-321.

  • Handgrepen op de bufferbalken.
  • Schroefkoppeling geplaatst.
  • Geen automatische koppeling.
  • Drukknoppen op frame om bij ontkoppelen de locomotor iets te verplaatsen vervallen.
  • Staartschijf houder op bufferbalken vervallen.
  • Houder handbel vervallen.
  • Extra opstapje geplaatst aan de voorzijde van de cabine.
  • Aan de beide uiteinde van de treeplanken stoot latten geplaatst.
  • Klinknagels op achter bufferbalk gewijzigd.

 

Tekst & tekeningen: Kees Mooij