In 1972 werd de (nog groene) sik 360 als proef uitgerust met een 1,5 ton wegende hydraulische telescoopkraan van HIAB.
Hiermee kon men op emplacementen o.a. wisseldelen vervangen. De “HIAB-kraan” is geplaatst op een stoel aan de achterzijde van de locomotor, boven op de batterijkast.
Daarvoor werd de batterijkast verkleind en werden de achterste zandbakken verplaatst. De aandrijving van de hydraulische kraan geschiedt door middel van V-snaren
tussen de dieselmotor en de pomp van de kraan. De kraan kan maximaal 6,5 meter uitgeschoven worden en kan dan nog een gewicht van 1500 kilogram tillen.
De proef werd als geslaagd beschouwd en men besloot om meerdere locomotoren van een kraan te voorzien:
In 1974: de 309, 355, 361 en de 362.
In 1975: de 227, 242, 246, 248, 250, 265, 274, 276 en de 368.
In 1982: de 344.
In 1983: de 252 en de 284.